Kenteken- en registratieplicht

Vanaf 1 januari 2021 geldt er een registratieplicht voor bestaande en nieuw te leveren landbouwvoertuigen die gebruik maken van de openbare weg. In de zogenaamde conversieperiode van 1-1-2021 tot en met 31-12-2021 kan je dus tractoren en landbouwvoertuigen vooral administratief registreren. Dat registreren bestaat uit het inschrijven en tenaamstellen van het voertuig in het kentekenregister van de RDW.  Ook na deze datum kan je uiteraard nog steeds voertuigen blijven registreren maar er zit wel een belangrijke kanttekening aan…. Als je na 2021 een tractor of landbouwmachine wilt registreren is er een keuring bij de RDW verplicht. En dat brengt natuurlijk kosten met zich mee…. Het is daarom raadzaam om je tractor of machine tijdig, dus voor 1-1-2022 te registreren bij de RDW om zo een verplichte keuring te ontlopen.

Voor wat betreft die registratieplicht geldt het volgende:

Als eigenaar van een tractor of landbouwmachine ben je zelf de aangewezen persoon om je machine te registreren. Dat kan door naar de website van de RDW te gaan en daar diverse gegevens over het voertuig in te vullen zoals serienummer, merk, type enz. De kosten hiervan bedragen €18 per registratie dus wanneer je 10 stuks machines wilt registreren ben je €180 kwijt.. Overigens is het mogelijk om meerdere tractoren en voertuigen in een keer te registreren. Wanneer je dus een voertuig hebt geregistreerd en de RDW keurt deze goed, dan ontvang je binnen enkele werkdagen het kentekenbewijs op de deurmat. Met het kentekenbewijs of beter de kentekencard kan je zelf een kentekenplaat laten maken bij een automaterialenzaak. De kosten van een kentekenplaat bedragen ongeveer €15 per stuk.

Die registratie gebeurt op basis van 10 punten die hieronder puntsgewijs worden weergegeven. Het meeste van de onderstaande punten kan je ook terug vinden op het Certificate of Conformity formulier (CoC formulier) of het Certificaat van Oorsprong, zeg maar de tractor papieren:

Nou kunnen we heel gedetailleerd ingaan op de bovenstaande 10 punten. Maar daarmee wordt het misschien niet een twee drie duidelijker… Daarom beperken we ons tot een paar belangrijke zaken die wel het benoemen waard zijn! Zoals bij de Handelsbenaming en Type. Dat is misschien wat verwarrend want bij een New Holland T7.230 is de handelsbenaming T7.230 maar dat kan soms ook iets anders dan het type zijn! In dit specifieke geval is zowel de handelsbenaming als het type hetzelfde. Wat bij de registratie van belang is, is dat de handelsbenaming verplicht moet worden ingevuld. Het type is niet noodzakelijk al kan je het, indien bekend, gewoon mee invullen. Verder is de maximum constructiesnelheid een belangrijke!! Deze bepaalt namelijk of een tractor straks APK plichtig is of niet. Het verdient dus even de aandacht om goed na te kijken en te denken wat je hier invult! Een tractor die een constructiesnelheid heeft van 50 km per uur is APK plichtig tenzij je kunt aantonen dat ie begrensd is op 40 km per uur. Met andere woorden, de constructiesnelheid op het kentekenbewijs moet overeen komen met de werkelijke snelheid. Tenslotte is het nog even goed om het bouwjaar aan te stippen. Op het typeplaatje van de tractor staat ook een bouwjaar. Stel dat dit nu 2017 is. Dan voer je in het kentekenregister het volgende als bouwjaar in: Datum Eerste Toelating (DET) is 30-6-2017. Alle BESTAANDE tractoren en voertuigen hebben een eerste toelating van 30-6 aangevuld met het bouwjaar van de tractor wat je terug kunt vinden op het typeplaatje. Voor alle NIEUWE tractoren geldt uiteraard de datum van registreren aangevuld met het juiste bouwjaar.

Aanvullende informatie documenten:

Bron documenten: cumela.nl